A Polgári Frakció javaslatot tett a kis- és középvállalkozások támogatására |
Írta: Temesvári Márta | |||||
2008. október 30. | |||||
A világot, Magyarországot, s azon belül – természetesen – Székesfehérvárt is igencsak érintő gazdasági válság főként a kis- és középvállalkozásokat sújtja. Ezt pedig a lakosság, a dolgozó emberek is igencsak megérzik – félnek is az elbocsátásoktól. A Polgári Frakció ezért kidolgozott egy hét pontból álló támogatási programot. – erről tartott sajtótájékoztatót dr. Cser-Palkovics András frakcióvezető, Vargha Tamás tanácsnok, valamint Égi Tamás, a Pénzügyi és Költségvetési Bizottság elnöke.
A tájékoztatón Dr. Cser-Palkovics András elmondta: A világgazdaság egy új korszakba lépett, ahol radikális átalakulások folynak, és a pénzügyi válság következményei cselekvésre késztetik Magyarországot és Székesfehérvárt is. Egy válságot soha sem lehet megúszni, hanem tudni kell kezelni, és meg kell próbálni azt kihasználva megújítani bizonyos dolgokat.
Ennek keretében Székesfehérvár önkormányzatának is van teendője: hogy egyeztessen az itt élő, dolgozó kis- és középvállalkozások vezetőivel, érdekképviseleti szervezetekkel, és minden olyan szakmai szervezettel, amely hallatni akarja a hangját, és úgy gondolják közösen a felek, hogy érdemes is egymás véleményét meghallgatniuk. Városunk önkormányzatának minden tőle telhetőt meg kell tennie annak érdekében, hogy az iparűzési adót fizető, fehérvári embereket foglalkoztató kis- és középvállalkozásokat segítse, támogassa. Ehhez kapcsolódóan a Polgári Frakció kidolgozott egy támogatási programot, amely célja a kis- és középvállalkozások támogatásával, segítésével elérni azt, hogy az iparűzési adó, illetve a foglalkoztatottság szintje ne csökkenjen Székesfehérváron. E a Város érdekeit is szolgálja, s megalapozhatja a jövő évi költségvetés tervezhetőségét. Vargha Tamás szót kapva kifejtette: Ebben a helyzetben közös cselekvésre van szükség. Egységesen, és a legszélesebb összefogással kell fellépni. Ezért ezt a támogatási programot megküldik a polgármester úrnak, a frakcióvezetőknek, és mivel nemcsak a politikai paletta szereplőire gondolnak, hanem a gazdasági élet szereplőire is, a tervezetet eljuttatják a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamarának is, s egyúttal azt is javasolják, hogy ha ebben az ügyben olyan döntésre van szükség, amelyben a Közgyűlésnek is fontos szerephez kell jutnia, akkor majd azt javasolják a polgármesternek, hogy hívják össze a rendkívüli közgyűlést.
Van egy úgynevezett „Párbeszéd Tanács”, amely évek óta csak papíron létezik, s eddig nem igazán működött. A tanácsnok szerint össze kell hívni ezt a Tanácsot, hogy tárgyalja meg ezt a javaslatot, és adott esetben tegye hozzá a maga gondolatait. A Polgári Frakció által javasolt Égi Tamás ismertette: 1. Önkormányzat által követett gyakorlat a fizetési határidő tekintetében kerüljön lerövidítésre (pl. 30 napra). Célja: önkormányzattal üzleti kapcsolatban álló vállalkozások likviditási problémáinak enyhítése. 2. Bajba kerülő, de foglalkoztatási szintjét tartani vagy növelni képes kisvállalkozások támogatása. Célja: helyi foglalkoztatási szint megtartásának elősegítése, tömeges leépítések megakadályozása. 3. Annak megvizsgálása, hogy mely beruházások (akár belső átcsoportosítással is) megvalósítása hozható időben korábbra annak érdekében, hogy az önkormányzat munkát tudjon adni a helyi vállalkozásoknak. 4. Önkormányzati cégek (bevételi forrás, magas helyi foglalkoztatás, mögöttük jelentős beszállítói kör) támogatása, annak áttekintése mellett, hogy mely munkák végezhetők el székesfehérvári cégek bevonásával. Célja: önkormányzati cégek segítése, helyi beszállítói kör. 5. Egyéb, külső partnerek által javasolt lépések beemelése a Polgári Frakció által javasolt támogatási programba. Például: Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 6. Annak megvizsgálása, hogy ebben a helyzetben az önkormányzat ne eladóként, hanem vevőként jelenjen meg bizonyos területeken (pl. ingatlanok eladása helyett ingatlanok vásárlása) 7. Képzések indítása az önkormányzat részéről, és költségére Székesfehérvár kisvállalkozásai számára pályázatkiírás, forráskeresés tárgykörökben. A frakcióvezető hozzátette: Nem lenne példanélküli az országban, ha ez a hét pont elfogadásra kerülne. Tudunk már olyan önkormányzatokról, amelyek léptek ebben az ügyben. Kaposvár önkormányzata egy hasonló jellegű döntést hozott, és más önkormányzatok is készülnek e lépésre. Ezért is lenne jó, ha Székesfehérváron is melléállnának az elképzelésnek. Így, ennek keretében azoknak tudnánk támogatást adni, akik hosszú-hosszú éveken át iparűzési adójukkal nagyon komoly befizetői voltak a városi önkormányzatnak. Most ennek a nagy arányú befizetésnek egy picike részét kellene valamilyen módon (őket segítve) visszajuttatni nekik, hogy meg tudják őrizni a munkahelyeket, és ezáltal az adóbefizető képességüket is legalább szinten tudják tartani. Ez nagyon fontos nemcsak a 2008. év, hanem a 2009-es év költségvetési tervezése kapcsán is. Égi Tamás megjegyezte: Ha jobban megnézzük, ez a program gyakorlatilag az önkormányzat részétről nagyobb odafigyelést igényel. Itt különleges kiadásokkal nem kell számolni, de ezen programpontok garantálhatják , hogy számtalan kis- és középvállalkozás ne menjen csak azért csődbe, mert esetleg nincsen megfelelő információja, illetve későn kapja meg őket. Dr. Cser-Palkovics András felhívta a figyelmet arra, hogy eddig is 30 nap volt a fizetési határidő a város részéről, ám ezt nem mindig tartotta be az önkormányzat. Viszont: főleg egy kisebb cég esetében nem biztos, hogy a számlakibocsátók ki tudják várni kézpénzzel, hogy kifizessék munkáját. Az önkormányzatnak figyelnie kell arra, hogy határidőn belül egyenlítsék ki a szolgáltatásokat, beruházásokat. Ne felejtsük el, hogy ezzel egyúttal pénzt juttatnak a gazdaságba! „Érdemes lenne egy másik gondolati ívet is felvázolni.” – mondta a frakcióvezető a média képviselőinek kérdéseire válaszolva – „Ez pedig az, hogy elsősorban a Városházán belül milyen takarékossági intézkedések lehetnének megtehetők. Hogy valóban van-e arra egyébként pénze ma egy önkormányzatnak, Székesfehérvárnak, s ha van, akkor arra kell-e fordítani, hogy kommunikáljon, hogy pr-anyagokat adjon ki, hogy egyébként két-három évig tartson egy céget, s 2-300 millió forintot szórjon el rá. Ezeket mind át kellene gondolni."
"Fontos elmondani, hogy mi ellenzéki pozícióban vagyunk, tehát nem a miénk a városvezetés felelőssége. Ebben a helyzetben viszont azt gondoltuk, hogy pozitív javaslatokkal kell előállnunk, és megmutatnunk, hogy hol vannak azok a pontok, ahol mi támogatást látunk elérhetőnek az önkormányzat részéről a kis- és középvállalkozások részére. Az már a városvezetés felelőssége, hogy milyen egyéb intézkedéseket hoz, és honnan csoportosít át különböző helyekre pénzt. Mi úgy gondoljuk, hogy a Hivatal és a Polgármesteri Kabinet működésében, azokban a háttérkiadásokban, amelyek egy részéről nem is igazán tudunk (mert nem jelennek meg külön soron a költségvetésben, csak egy nagy hivatali összegen belül), hol lehet megtalálni a megspórolható részeket, amelyeket most, ebben a helyzetben az emberek javát szolgáló kiadásokra kell fordítani.”
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!
Powered by !JoomlaComment 3.21
3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved." |
< Előző | Következő > |
---|