Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Új köntösbe öltözik a fehérvári keresztény zarándokhely Nyomtatás E-mail
Írta: Kész Mónika   
2016. május 04.
ImageKözel tízmillió forintot költ az elkövetkezendő években a Palotavárosi Kálvária stációinak felújítására a város. Ezt a ma délelőtti sajtótájékoztatón jelentette be dr. Cser-Palkovics András polgármester és Bozai István városgondnok. A rekonstrukció részleteiről Kocsis Balázs restaurátor művész számolt be a helyszínen Szigli István és dr. Kovács Béla Sándor önkormányzati képviselők jelenlétében.

 

A kálvária, azaz a Koponyahegy Krisztus kereszthalálának helyszíne Jeruzsálemben. A középkorban sok-sok keresztény zarándok látogatta a Jeruzsálemi keresztutat.  Mivel azonban nem kereshette fel minden hívő a Szentföldet, ezért a római Szentszék megengedte, hogy másutt is állítsanak fel kereszteket és képeket, amelyek a keresztút jeleneteit ábrázolják, és azoknak, akik ezeken a felállított keresztutakon ájtatosságukat végezték, hasonló búcsút engedélyezett. Ahhoz, hogy a keresztút érvényes legyen, mind a 14 állomáson egy-egy fakereszt kell, hogy legyen.  Kálváriajárást a keresztények a húsvéti ünnepkör idején, nagypénteken végeznek. 

Székesfehérváron, a Hosszú temető mellett található az a Palotavárosi Kálvária, amit még a székesfehérvári születésű Simor János bíboros, prímás, esztergomi érsek nővére építtetett 1892-ben a kápolnához vezető úton. Ez ugyanabban az esztendőben történt, mint amikor az öccse a temetői kápolnát megépíttette.

 


 

Az akkori kálvária romjai a ’80-as évek közepéig éktelenkedtek a Palotai út mentén. Rendbehozatalára, felújítására az első tervek 1985 decemberében születtek, és teljes városi összefogást mutattak: a Városszépítő és - Védő Egyesület anyagi segítségével az Egyházmegye vállalta a düledező stációk felújítását és restaurálását, illetőleg az elpusztultak pótlását; a város pedig ígéretet tett a környezet parkosítására és a parkolási anomáliák megszüntetésére. A munkálatok 1987-ben kezdődtek meg és 1989-ben fejeződtek be. A hiányzó stációk domborműveit Búza Barna készítette el. A megújult kálvária ünnepélyes megáldására 1991. május 24-én került sor. Azóta a város hívei a püspök vezetésével minden év nagypéntekjén itt végzik közös keresztúti ájtatosságukat.    

A székesfehérváriak számára igen fontos, keresztény zarándokhelynek számító kálvária stációinak állapota a ’90-es évek óta nagyon megromlott. Mind a 14 állomás rekonstrukcióra szorul. Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata ennek mind liturgikus, mind 19. századi művészeti kordokumentumi jelentőségét figyelembe véve, a kálvária felújítása mellett döntött. Ennek kivitelezésére Kocsis Balázs restaurátor művészt kérte fel.

Mint azt ma délelőtt, a Palotavárosi Kálvária 1. stációjánál megtartott sajtótájékoztatón dr. Cser-Palkovics András polgármester elmondta, egy több mint ezer éves város közössége vonatkozásában a kálvária mindig fontos - mind egyházi, mind kultikus tekintetben szimbolikus - hely.  Hangsúlyozta, egy olyan város esetében ez a felújítás természetes, amelyik a saját történelmi múltján belül annak keresztény hagyományaira is büszke. Majd hozzátette, nyílván nagy számban él itt olyan közösség, amelyik joggal várhatja el az önkormányzattól, hogy egy ilyen jellegű segítséget nyújtson. Ezért tették meg a képviselőkkel közösen ezt a kezdeményezést.

 

Bozai István városgondnok arról beszélt, milyen öröm számukra, hogy ezt a felújítási munkát megkezdhetik. Ez a kálváriasor – mint arról beszámolt – a város kiemelt területe, tavasszal, húsvét előtt itt szokták kezdeni a parkfenntartási munkálatokat. Idén is már többször kaszáltak itt.  

A stációk nincsenek rossz állapotban szakmailag, esztétikailag viszont igen – mondta el Kocsis Balázs restaurátor. A ’80-as években történt felújítási munkálatoknak köszönhetően ugyanis mindegyik kapott egy betonalapot, s emiatt már nem dőlnek össze-vissza. Az öntött vas ábrázolások között vannak eredetiek, és olyanok is, amiket a restauráció során korábban pótoltak. Majd hozzátette, irigylésre méltó munkahelye lesz a jövőben, tekintettel arra, hogy a felújítást a helyszínen fogja elvégezni.

Elhangzott, hogy a rekonstrukciós munkálat – a tervek szerint - három évet vesz igénybe. Szakaszosan készülne el a 14 stáció. 2016-ban és 2017-ben ötöt-ötöt, míg 2018-ban négyet újítana fel a mester. Ez kiterjedne a kőanyagok mechanikus tisztítására, szükség szerint a kiegészítő szerelvények eltávolítására, az esetleges sérülések kiegészítésére, pótlására, a törött részek ragasztására, formai kiegészítésre, a konzerválásra, valamint a hydrofobizálásra, vagyis a vízbeszívódás megakadályozására. A végső fázis pedig az öntöttvas domborművek tisztítása és felületkezelése lenne.

A rekonstrukció költsége stációnként 700 000 forint, így összességében a felújítási munkálatok 9 800 000 forintot tesznek ki.

 

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >