Advertisement
Advertisement

Advertisement
Advertisement
Ünnepélyesen átadták a felújított Székesfehérvári vasútállomást Nyomtatás E-mail
Írta: Kész Mónika   
2016. december 20.
A több mint 33 milliárd forintos beruházás eredményekét tegnap délelőtt ünnepélyes keretek között átadták a Székesfehérvári vasútállomást. A rendezvényen beszédet mondott Vargha Tamás államtitkár, dr. Cser-Palkovics András polgármester, valamint Pál László, a MÁV vezérigazgató-helyettese és Somodi László, a NIF Zrt. igazgatója.

 

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. beruházásában valósult meg a székesfehérvári vasúti pálya és állomás felújítása. A fejlesztést 85% uniós és 15% hazai forrás biztosításával az SDD Konzorcium végezte, nettó 24 899 345 489 forint értékben. Az új biztosítóberendezés kiépítését pedig a Thales Austria GmbH és a Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft. valósította meg, nettó 8 503 259 100 forint értékben. 

Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, Székesfehérvár országgyűlési képviselője a vasútállomás tegnap délelőtti ünnepélyes átadásán arról beszélt, hogy Székesfehérvár nemcsak magyarországi, hanem európai léptékben is jelentős közlekedési utak csomópontjában fekszik, s nemcsak a városunk fennállása óta, hanem már a római korban is jelentős utak keresztezték itt egymást, ebben a térségben. S amióta a déli vasút megépült, azóta Székesfehérvár jelentős vasúti csomópont is. A több mint 33 milliárd forintos beruházás eredményeként szólt a megújult pályaudvar mellett a vasúti csomópont fejlesztéséről is, valamint kiemelte a 21. századi biztosítóberendezést is, amely összehangolja a vonatok haladását, működését, és – mint hangsúlyozta - ez teszi egyszerűbbé és gyorsabbá a közlekedők életét.  

Örömét fejezte ki Székesfehérvár polgármestere, hogy a város számára kiemelt beruházást közösen adhatják át a mai napon. Dr. Cser-Palkovics András Siklósi Gyula régészprofesszor tudományos munkáira utalva beszélt arról, hogy ez a város bizonyos időszakban milyen nemzetközi útvonalak csomópontjában feküdt. Majd ennek kapcsán hangsúlyozta: a közlekedés Székesfehérvár élete és fejlődése tekintetében mindig is meghatározó volt, és egészen biztos, hogy kiemelt szerepünket a jövőben is akkor tudjuk megtartani, hogyha a közlekedésiek egyfajta központja, csomópontja lesz a jövőben is ez a város, amihez ezen beruházások hozzátartoznak. Az államnak köszönte ennek a fejlesztésnek a megvalósítását, a NIF Zrt-nek a beruházás lebonyolítását, míg a MÁV-nak az ehhez való partnerséget és segítséget.


A város vezetője beszélt a vasútállomás akadálymentesítettségéről, biztonságosságáról, valamint arról, hogy ez a 21. századnak mindenféle szempontból megfelelő. Hangsúlyozta, hogy az ország legfontosabb ipari központja lévén az egész magyar nemzetgazdaság szempontjából fontos a város fejlesztése, ami a jövőben is folytatódni fog. Ennek kapcsán szólt arról a rövidesen átadásra kerülő ideiglenes parkolóról, ami a környezet tekintetében is nagy segítséget fog nyújtani. Majd említést tett az intermodális központról is, amelyről a kormány már döntött, és szintén a NIF Zrt., valamint a MÁV együttműködésében fog megvalósulni Székesfehérváron, amely a jövőben is azt fogja eredményezni, hogy ilyen volumenű fejlesztéseket és beruházásokat tudunk közösen megvalósítani.       

Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese az ünnepség keretében arra emlékeztette a jelenlévőket, hogy ez a vasútállomás utoljára 1954-ben tudott megújulni. A több mint hatvan év alatt különösen a vágányhálózat, valamint a biztosítóberendezés elég rossz műszaki állapotba került. Beszélt arról is, hogy a vonatok mindössze 10/20/30 km/h sebességgel haladtak át az állomáson, rontva a menetrendszerűséget, kevés utaskomfort-lehetőséget szolgálva. Elmondta, hogy a megújulásnak komoly eredményei vannak, amit az itt megforduló napi több ezer utas tapasztalni fog.
Szólt arról, hogy a vasútállomáson az átmenő fővágányok sebessége 100 km/h-ra emelkedett, ami jóval nagyobb tempót jelent, csökkentve az eljutási időt. Majd részletezte a beruházás mind műszaki, mind infrastrukturális paramétereit.
Hangsúlyozta, hogy a forgalom folyamatos fenntartásának biztosítása melletti felújítás nagyon nagy és nehéz feladatot rótt mind a kivitelezőre, mind a vasutasokra. Majd ő is köszönetet mondott a beruházásban résztvevő valamennyi érintettnek a példás együttműködésért, ami azt mutatja, hogy a jövőbeli hasonló fejlesztések során is hatékonyak tudnak lenni. 

Somodi László, a NIF Zrt. vasútfejlesztési koordinációs igazgatója a beruházás főbb paramétereit ismertette. Elmondta, hogy egy akadálymentes vasútállomás jött létre 15 vágánnyal, korszerű biztosítóberendezéssel, felújított utastájékoztatással, felújított váróteremmel. Mint elmondta, számukra az volt a legfontosabb, hogy az utazóközönség egy jobb és szebb vasutat kapjon. A kormány támogatásával megvalósult beruházással – mint fogalmazott – a megyeszékhelynek egy hozzáadott értéket tudtak adni. Kifejezve reményüket azzal kapcsolatban, hogy a budapesti elővárosi forgalomban ez a vasútvonal az eddigiekhez képest nagyobb szerepet fog tudni betölteni, arra biztatott mindenkit, hogy vegyék ezt használatba.


Az árufuvarozás tekintetében arról beszélt, hogy egy nemzetközi korridor része ez a vasútvonal, tekintve, hogy a tehervágányok is megújultak. Így az árufuvarozó cégeket is – mint kiemelte – egy jobb, szebb és biztonságosabb vasúti infrastruktúra várja.


Elhangzott, hogy közel 90 váltó, kb. 15 km sín újult meg az állomáson. 9 vágány mellett 5 peron is megújult. A vonatok gyorsabb ki- és behaladása mellett, liftekkel, illetve utastájékoztatókkal ellátott korszerű aluljáró várja az utasokat. Ezen kívül épülni fog egy gyalogos felüljáró is, az állomás túloldalára.


Végezetül ő is beszélt az intermodális csomópont nevű projektről, melynek köszönhetően – remélhetőleg – 2-3 éven belül az állomás előtti tér és az autóbuszmegálló is megszépülhet, valamint a parkoló is kiteljesedhet, hogy egy teljes értékű, korszerű infrastruktúra álljon rendelkezésre az utazóközönség számára. 

 

A fejlesztés főbb számadatai

Új állomási vágányhálózat:
-          9 személypályaudvari vágány 4 magasperonnal (3 szigetperon, 1 félperon)
-          6 teherpályaudvari fogadó – indító vágány
-          tároló, kihúzó, egyéb üzemviteli vágányok


Új elektronikus biztosítóberendezés és távközlés kialakítása:
-          89 központi állítású váltó
-          több mint 200 tengelyszámláló telepítése
-          19 km új vasúti

 

Hozzászólások
Hozzászólást csupán a bejegyzett felhasználó tehet hozzá!

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Előző   Következő >