A Coop elmúlt tizenöt éves története bebizonyította, megéri tisztességesnek lenni, mert Magyarország és a magyar emberek számítanak a sikeres magyar vállalkozásokra. Erre tudjuk felépíteni a magyar gazdaságot – jelentette ki a miniszterelnök szerdán a Művészetek Palotájában, a Coop üzletlánc tizenöt éves fennállása alkalmából tartott ünnepségen.
Orbán Viktor az idei országgyűlési és önkormányzati választásokról szólva elmondta: 2010-ben a magyar választópolgárok kétszer egymás után józan és megfontolt döntést hoztak. Úgy fogalmazott: ők is látták, hogy korszakos átrendeződés történt Európában és a világban, ezért Magyarországnak is szüksége volt egy hatalmas változásra. Hazánk akkor lehet sikeres, ha erős, stabil és cselekvőképes kormánya van – jegyzete meg. A miniszterelnök a gazdasági válságra utalva elmondta: globális átrendeződés zajlott le a világban, a nyugati gazdaság ereje megkérdőjeleződött, bevehetetlen bástyának tűnő gazdasági cégek mentek tönkre, és csak azok tudtak fennmaradni, akik rugalmasan voltak képesek megújulni. – Ez a nagy recesszió selejtezett – szögezte le Orbán Viktor, rámutatva: azok, akik megmaradtak, vagy tovább erősödtek, azok nevezhetők sikeres vállalkozásnak. Mint fogalmazott: egy ilyen sikeres magyar vállalkozást ünneplünk ma. Magyarázatképpen hozzátette: a Coop Magyarország legnagyobb kistelepülésű foglalkoztatója, több mint 30.000 fő számára teremt munkalehetőséget, kilencven százalékban hazai terméket forgalmaz. A cég teljes magyar tulajdonban van, 700 hazai kis- és középvállalkozás szövetsége. „Ez a megbecsülés igaz oka” – tette hozzá Orbán, aki úgy folytatta: élelmiszer esetében a hazai termelés rendkívül fontos. A miniszterelnök ezenkívül a Coop társadalmi szerepvállalásának fontosságát hangsúlyozta. – A Coop elmúlt tizenöt éves története bebizonyította, megéri tisztességesnek lenni, mert Magyarország és a magyar emberek számítanak a sikeres magyar vállalkozásokra. Erre tudjuk felépíteni a magyar gazdaságot. Itt az ideje, hogy a politika is megértse, a gazdaság hús-vér emberekből áll, akik dolgozni akarnak – fogalmazott a miniszterelnök, aki szerint ez a valódi érték. — Demján: Magyar tulajdonú hipermarketeket kell létrehozni Magyar tulajdonú hipermarketeket kell létrehozni, akár több bolt társulásával is, mivel a mai versenyhelyzet is ezt indokolja – mondta Demján Sándor, a Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) ügyvezető elnöke. Kiemelte: amikor egy piaci szervezet stratégiát tervez, akkor szem előtt kell tartania a versenyképességi követelményeket. A kormánynak a termeléstől a feldolgozáson át az értékesítésig támogatnia kellene a cégeket, és olyan termelési rendszert kell létrehozni, ahol a magyar termék árban és minőségben is versenyképes – hangsúlyozta. Úgy vélekedett: a hipermarketben való kereskedés „egy korszerű életforma”, a magyar tulajdonú hipermarketek létrehozása erősíti a beszerzési volumen nagyságát, és „rá tud segíteni” a többi kis bolt versenyképességére, amin keresztül akciókat lehet csinálni. Demján Sándor szerint a szövetkezeti rendszer elfoglalhatta volna az 1990-es évek közepén a külföldi tőkéjű hipermarketek helyét, és megtarthatta volna jelentős kiskereskedelmi forgalmi részesedését. Ennek ellenére az összefogás és a megfelelő szemlélet hiánya miatt feleslegesen adták át a versenytársaknak ezt az előnyt – tette hozzá. A VOSZ ügyvezető elnöke szerint célszerű lenne visszaállítani a felvásárlási rendszert az Áfészek közreműködésével, „vissza kell venni azokat a termékeket”, amelyek korábban is megvoltak, és ezekből exportálni kell. Hozzáfűzte: jelenleg ugyanakkor az a probléma hogy nincs elég termelés Magyarországon. A kormány akkor jár el helyesen, ha Magyarország komparatív előnyeire építve támogatja a cégeket vagy kamatmentes kölcsönt nyújt számukra. — Murányi: Boltmegújítási program indul Murányi László, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója az ünnepségen hangsúlyozta: 2002-ben kezdték bevezetni a franchise rendszert, amelynek köszönhetően nőtt a boltszám, és a cégcsoport piaci részesedése. Emellett a csatlakozó üzleteknek is biztos üzleti hátteret biztosított a cég, segítette őket a versenyben való helytállásban. A boltokban lévő áruk 85 százaléka Magyarországról származik, és a Coop 760 saját márkás termékének gyártói is főként magyar kis- és közepes vállalkozások – ismertette a vezérigazgató. Egyben bejelentette: elindul a 2012. december 31-ig megvalósuló boltmegújítási program, amely nemcsak a külső-belső arculat megváltoztatását jelenti, hanem a boltok technológiai és informatikai színvonalának emelését, és a munkakörnyezet fejlesztését is. A 32.000 munkavállalót foglalkoztató, 100 százalékos magyar tulajdonban lévő Co-op Hungary Zrt. 2009-ben 510 milliárd forintos forgalmat realizált, míg 2008-as forgalma 500 milliárd forint volt. A Coop-nak tavaly 2.887 üzlete volt Magyarországon, és további 2.000 kisebb üzlet tartozik a cégcsoporthoz. A Coop csoport forgalom szerint 8 százalékban részesedik a magyar kiskereskedelemből.