Az elmúlt években robbanásszerűen nőtt az elektromos rollerek népszerűsége Fehérváron, de vele együtt a balesetek és a szabályszegések száma is. Egyre többen száguldoznak járdán, gyalogosok között, sokszor sisak és megfelelő világítás nélkül, ami komoly veszélyt jelent mind az e-rolleresekre, mind a környezetükre.
Az adatok szerint Fehérváron és környéken évente több tucat gyermek kerül kórházba e-rolleres balesetek miatt, sokan súlyos sérülésekkel. Ez a helyzet a helyiek körében is egyre nagyobb aggodalmat kelt: „Az egyik forgalmas gyalogos átkelőnél naponta látok kockázatos helyzeteket, az emberek nem érzik a veszélyt” – panaszkodott egy székesfehérvári anyuka.
A 2026-ban életbe lépő új KRESZ-szabályok pontosan ezekre a problémákra adnak választ: a szabályozás két fő kategóriába sorolja az elektromos rollereket, attól függően, hogy mekkora a teljesítményük, súlyuk és sebességük.
Könnyű, kerékpár-szerű e-rollerek azok lesznek, amelyek:
- legfeljebb 1000 watt teljesítményűek,
- legfeljebb 35 kilogramm súlyúak,
- sík úton, önerőből maximum 25 km/órás sebességgel közlekednek,
- legalább kétkerekűek, és
- vezetőjüket állva szállítják.
Ezekre a rollerekre a kerékpárosokra vonatkozó szabályok lesznek érvényesek: például 12 éves alsó korhatár, kötelező világítás, valamint a kerékpárosokkal azonos védőfelszerelések használata.
Ezzel szemben a nagy teljesítményű motoros rollerek kategóriájába azok tartoznak, amelyek:
- meghaladják az 1000 watt teljesítményt,
- nehezebbek 35 kilogrammnál,
- képesek 25 km/óránál gyorsabb sebességre,
- vagy egyébként „motoros rollerként” minősülnek.
Ezekre a gépekre már a segédmotoros kerékpárokra vonatkozó szigorúbb szabályok lépnek életbe.
Ez azt jelenti, hogy:
- kötelező lesz a bukósisak viselése,
- biztosítási kötelezettség terheli a tulajdonosokat,
- legnagyobb megengedett sebességük 40 km/óra lesz,
- nem közlekedhetnek járdán, gyalog- és kerékpárúton, valamint kerékpársávon.
Székesfehérváron is készülnek az új szabályok bevezetésére, és a helyi hatóságok szerint a lakosság együttműködése elengedhetetlen a balesetek visszaszorításához. A cél nem az e-rollerezés megnehezítése, hanem mindenki biztonságának növelése.
A változásokkal remélhetőleg csökken majd a balesetek száma, és Fehérvár utcái újra biztonságosabbak lesznek mindenki számára.