Egyre több székesfehérvári iskola csatlakozik az Analóg November kihíváshoz, amely arra buzdítja a diákokat, hogy novemberben minél több időt töltsenek telefon és képernyő nélkül. Az országos kezdeményezés célja, hogy a fiatalok újra felfedezzék az offline közösségi élményeket – és kiderüljön, mennyire nehéz lemondani a folyamatos online jelenlétről.
A Szent István Intézet és a Kapcsolj ki! mozgalom által indított program november 3. és 30. között zajlik, és bármelyik iskola csatlakozhat hozzá. A diákok a magyar fejlesztésű Out! applikáció segítségével gyűjthetik a „telefonmentes perceket”, azaz azt az időt, amit offline töltenek. A legtöbb offline időt összegyűjtő iskolák értékes nyereményeket nyerhetnek három kategóriában – a városiak között akár egy fehérvári iskola is a dobogóra kerülhet.
Miért fontos ez a kihívás?
A legfrissebb adatok szerint a 7–8 éves gyerekek hétvégente átlagosan 3,5 órát, a 15–16 évesek pedig közel 4 órát töltenek képernyő előtt naponta. A gyerekek átlagosan már 9 évesen kapják meg első telefonjukat, és tízéves korukra a legtöbben napi szinten használják azt.
A szakértők szerint a túlzott mobilozás ronthatja a koncentrációt, felboríthatja az alvásritmust, és pszichés túlterheltséget is okozhat.
„Nemzetközi szinten is egyre több szakember sürgeti a gyerekek képernyőidejének csökkentését. A cél, hogy a digitális eszközökkel csak olyan életkorban találkozzanak, amikor azok már nem hatnak károsan az idegrendszerre” – mondta Pöltl Ákos, ifjúságkutató és a Kapcsolj ki! mozgalom alapítója.
Fehérvári diákok is tesztelik az offline életet
Székesfehérváron több iskola jelezte, hogy részt vesz a kihívásban. A tanárok szerint a program jó alkalom arra, hogy a diákok újra egymás felé forduljanak, és megtapasztalják, milyen az, amikor a figyelmük nem a kijelzőre, hanem a valódi beszélgetésekre irányul.
„Célunk, hogy a folyamatos online jelenlét helyett közösségi élményeket éljenek meg a gyerekek – ezért is csatlakoznak sokan iskolai szinten az Analóg Novemberhez” – tette hozzá Máthé Zsuzsa, a Szent István Intézet igazgatója.
A kezdeményezés előzménye egy tavaszi, 33 napos „digitális böjt” volt, amelyben több iskola vett részt. A kutatás szerint már néhány hét képernyőmentesség is javította a diákok figyelmét, csökkentette a szorongást, és pozitívan hatott a közérzetükre.
Az Analóg November így nemcsak egy játékos verseny, hanem egy komoly szemléletformáló program is – amelyhez Székesfehérváron is bárki csatlakozhat, aki kipróbálná, milyen az élet telefon nélkül.