Az utóbbi hónapokban egyre több fehérvári lakos kapott gyanús e-maileket, SMS-eket vagy hívásokat, amelyek látszólag ismert cégek, szolgáltatók vagy bankok nevében érkeztek.
A cél szinte mindig ugyanaz: pénzt, adatot vagy jelszót csalni ki a gyanútlan felhasználóktól.
A digitális életünk biztonsága ma már éppoly fontos, mint a lakásunk kulcsának megőrzése – ezért összegyűjtöttünk néhány gyakorlati tippet, amelyekkel bárki könnyebben felismerheti és elkerülheti az internetes csalásokat.
A leggyakoribb online trükkök
- Hamis számlák vagy fizetési felszólítások
– Sok csaló ismert cégek arculatát másolja le, és fizetési értesítéseket küld, amik valójában hamis oldalakra vezetnek - „Nyereményjáték” üzenetek
– Olyan játékokra hivatkoznak, amelyekben valójában nem is vettünk részt. A „nyeremény” átvételéhez gyakran kérnek bankkártya-adatot vagy postázási díjat. - Adathalász e-mailek
– Látszólag hivatalos levelek, amelyek jelszót, azonosítót vagy személyes adatokat kérnek. Ilyet semmilyen valódi cég nem kér e-mailben! - Telefonos csalások
– Egyre több a „bajba jutott rokon” vagy „banki ügyintéző” hívása, akik pénzt próbálnak kicsalni – az ilyen esetek mindig legyenek gyanúsak.
7 tipp, hogy ne váljunk áldozattá
- Mindig ellenőrizd a feladó címét!
Ha e-mailt kapsz, nézd meg pontosan, honnan jött. A csalók gyakran használják az eredetire megtévesztően hasonló címeket (pl. „@gmail.com” végződéssel egy cég neve helyett). - Figyelj a nyelvezetre!
A gyanús levelek gyakran tele vannak hibákkal, sürgető kifejezésekkel („azonnal fizesd be!”, „lejár ma!”), vagy túl sok felkiáltójellel. - Ne kattints ismeretlen linkre!
Ha egy levélben vagy SMS-ben érkezik fizetési link, inkább írd be kézzel a vállalat hivatalos weboldalát a böngészőbe. - Ellenőrizd az oldalt, mielőtt adatot adsz meg!
Csak „https://” előtaggal kezdődő, biztonságos weboldalon adj meg kártyaadatokat. Ha furcsa a design vagy a logó, zárd be inkább. - Használj erős és egyedi jelszavakat!
Legalább 12 karakter, kis- és nagybetűk, számok és speciális jelek – és sose használd ugyanazt több oldalon. - Kapcsold be a kétlépcsős azonosítást (2FA)!
Így még akkor sem tudnak belépni a fiókodba, ha valahogy megszerezték a jelszavad. - Frissítsd rendszeresen a készülékeidet!
Az okostelefonok és számítógépek biztonsági frissítései gyakran épp az ilyen támadások kivédését segítik.
Mit tegyünk, ha megtörtént a baj?
Ha mégis megadtál adatot, jelszót vagy kártyaszámot:
- Azonnal tiltsd le a bankkártyád, és jelezd a bankodnak a gyanús tranzakciót.
- Változtasd meg a jelszavaidat – mindenhol, ahol ugyanazt használtad.
- Jelezd az esetet a rendőrségen, és ha lehetséges, készíts képernyőképet a gyanús üzenetről vagy oldalról.
- Ne szégyelld elmondani másoknak – a legtöbb online csalás azért terjed, mert az áldozatok nem beszélnek róla.
Egy kis fehérvári plusz
Székesfehérváron a helyi rendőrség és a városi kormányablakok is segítenek, ha online visszaélést tapasztalsz.
Fordulj bátran a Fejér Vármegyei Rendőr-főkapitánysághoz, ha gyanús üzenetet vagy hívást kapsz!
Az online biztonság közös ügy: ha körültekintőek vagyunk, gyanakvóak a „túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatokkal szemben, és csak megbízható forrásból intézzük pénzügyeinket, akkor Székesfehérváron is nyugodtabban internetezhetünk.