Ma Brúnó névnap van.
2025. 10. 06., hétfő
Székesfehérvár most: 8°C, borús égbolt

Európai szabványnak megfelelő vasút épül

Korszerűsítik a páneurópai V. közlekedési korridor részét képező, Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár közötti vasútvonalat. A fejlesztés magában foglalja a vasúti infrastruktúra fejlesztését, a kapacitás és a biztonság növelését. A munkálatok jelenleg a Tárnok és Székesfehérvár közötti pályaszakaszon folynak. A korszerűsítés pénzügyi hátterét – csaknem bruttó 120 milliárd forintot – döntően az Európai Unió biztosítja.

A Transzeurópai Közlekedési Hálózatok V. folyosójának részét képező Budapest-Székesfehérvár vasútvonalszakasz állapota a nagy forgalom miatt rendkívül rossz, így jelentős hosszon 40-60-80 km/órás korlátozás van érvényben. A vasútvonal jelenleg sem a tengelyterhelés, sem a vonatok megengedett hosszúsága, sem pedig a vonatbefolyásoló rendszer szempontjából nem felel meg a modern közlekedési rendszerekkel szemben támasztott európai követelményeknek. A most zajló korszerűsítés során a tervek szerint átépítik és alkalmassá teszik az óránként 160 kilométeres sebességgel történő közlekedésre a meglévő pályát Kelenföld és Tárnok, illetve Tárnok és Székesfehérvár között, valamint a kor követelményeinek megfelelő, új biztosítóberendezési és távközlési rendszert telepítenek a Kelenföld-Székesfehérvár szakaszon. Másik finanszírozási forrásból telepítik az új biztosítóberendezés kiegészítéseként az Európai Unió interoperabilitási elvárásainak megfelelő ETCS 2 vonatbefolyásoló biztonsági rendszert. Ugyancsak része a tervezett munkálatoknak Kelenföld állomás részbeni felújítása. Kivitelezési munkálatok jelenleg a Tárnok-Székesfehérvár szakaszon folynak. A 2009 márciusában megkezdett felújítás a tervek szerint 2012. december végére fejeződik be. A vonalszakaszon felújítják a pályát és az alépítményt, valamint a felsővezetéket. A kijelölt állomásokon biztosítják a 750 méter hasznos vágányhosszt. A felújítás keretében elvégzik az állomások felújítását, ezen belül akadálymentesítését, továbbá aluljárókat és széles peronokat építenek ki. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szabályszerű közbeszerzési pályázaton választotta, illetve választja ki a kivitelezőket. A Tárnok-Székesfehérvár szakasz kivitelezője az SZCKM-2008 Konzorcium, amelynek vezetője a Szentesi Vasútépítő Kft., tagjai pedig a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Közgép Zrt. és a Kelet Út Kft. A közbeszerzési pályázatokat a Kelenföld-Tárnok pálya-, illetve a Kelenföld-Székesfehérvár biztosítóberendezési munkákra várhatóan 2011 elejéig írják ki. A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Kohéziós Alap társfinanszírozásával. A támogatás összege valamivel több mint bruttó 119 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.

Fehérvári Hírek

Fontosnak tartjuk az adatvédelmet

Weboldalunk sütiket használ, hogy a lehető legjobb élményt nyújtsa. Ezek segítenek megjegyezni a beállításokat és gördülékenyebbé tenni a visszatérést. Az „Összes elfogadása” gombra kattintva hozzájárul valamennyi süti használatához.