Lejárt a türelmi idő: október 16-tól élesben elindította a MÁV az egységes pótdíjrendszert a Budapest környéki elővárosi vasútvonalakon, valamint az ezekhez kapcsolódó távolabbi szakaszokon.
Ennek értelmében a Székesfehérvár és Budapest között közlekedő vonatokon is már csak elővételben megváltott jeggyel vagy érvényes bérlettel lehet utazni – a jegy nélküli felszállás komoly pénzbírságot von maga után.
A MÁV közlése szerint a jegyelővételi kötelezettség 2024 őszén lépett életbe, ám az elmúlt időszakban a vasúttársaság még türelmi időt biztosított az utasok számára.
Ez most lezárult: aki jegy nélkül utazik, egységesen 25 ezer forintos pótdíjat kap. Ha ezt az összeget nem fizeti be 30 napon belül, a büntetés automatikusan 50 ezer forintra emelkedik. Akik érvényes bérlettel rendelkeznek, de azt az ellenőrzéskor nem tudják felmutatni, 2600 forintos pótdíj megfizetése mellett utólag igazolhatják azt, így mentesülnek a teljes bírság alól.
A szigorú szabályozás célja nem elsősorban a büntetés, hanem a szabálykövető utazási kultúra erősítése.
A MÁV adatai szerint a bliccelések száma már így is drasztikusan csökkent: ma már 200 utasból mindössze egy utazik jegy nélkül ezeken a vonalakon.
A Székesfehérvárt érintő 30a vasútvonal – amely a Déli pályaudvar és Székesfehérvár között közlekedik – szintén része a kötelező jegyelővételi zónának. A fedélzeten történő jegyvásárlás már nem lehetséges, sem készpénzzel, sem pótdíj ellenében. Az utasoknak tehát az utazás megkezdése előtt kell gondoskodniuk a menetjegy vagy bérlet beszerzéséről, különben komoly pótdíjjal kell számolniuk.
A MÁV a kényelmes jegyvásárlást is igyekszik támogatni: a MÁV-applikációban elérhető bérletwidgettel a vármegye- vagy országbérlet egyetlen mozdulattal bemutatható, a jegyvásárlás pedig a mozijegyekhez hasonlóan egyszerű. Emellett 375 jegykiadó automata és számos pénztár segíti az utasokat a nap 24 órájában.
A kötelező jegyelővételi rendszer jelenleg az alábbi vasútvonalakon van érvényben:
1-es vonal: Budapest (Déli/Keleti) – Győr
2-es vonal: Nyugati pályaudvar – Esztergom
30a vonal: Déli pályaudvar – Székesfehérvár
40a vonal: Déli pályaudvar – Pusztaszabolcs
70-es vonal: Nyugati pályaudvar – Vác – Szob
71-es vonal: Nyugati pályaudvar – Veresegyház – Vác
80a vonal: Keleti pályaudvar – Hatvan
100a vonal: Nyugati pályaudvar – Szolnok
120a vonal: Keleti pályaudvar – Nagykáta
142-es vonal: Nyugati pályaudvar – Pestszentimre
A vasúttársaság célja, hogy a digitális megoldások és az egységes szabályozás révén növelje a jegyellenőrzés hatékonyságát, és hosszú távon kényelmesebbé, kiszámíthatóbbá tegye a közösségi közlekedést – így a Székesfehérvár és Budapest között utazók számára is.